
„Nie daj się złowić” to cykliczna kampania społeczna Zarządu Transportu Miejskiego. Każdego roku, przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy staramy się zwrócić uwagę osób korzystających z komunikacji miejskiej na większą aktywność kieszonkowców w przedświątecznym okresie. Kampania rozpoczęła się 12 grudnia i potrwa do 24 grudnia.
Aby nie paść ofiarą kieszonkowców, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:
- zamkniętą torebkę trzymaj zawsze przed sobą,
- nie pokazuj zawartości portfela,
- noś przy sobie niezbędną gotówkę, a większe kwoty umieść w różnych miejscach - w ten sposób zmniejszysz ryzyko utraty całej kwoty,
- nie noś portfela w zewnętrznych kieszeniach,
- nie korzystaj w zatłoczonych miejscach z telefonów komórkowych, tabletów, laptopów,
- nie śpij w środkach komunikacji miejskiej,
- klucze do mieszkania trzymaj w innym miejscu niż dokumenty, w których jest zapisany adres.
W uniknięciu złodziei może pomóc znajomość zasad ich działania. Najczęściej wykorzystywane przez kieszonkowców sposoby to:
- sztuczny tłok – sprawcy aranżują tłok i okradają zarówno osoby siedzące, jak i próbujące wydostać się z zatłoczonego miejsca,
- na kosę – kieszonkowcy przecinają ostrym narzędziem kieszeń, torbę lub plecak,
- „uwaga, złodziej” – złodzieje wydając taki okrzyk liczą na to, że pasażerowie w tym momencie sprawdzą, gdzie mają cenne przedmioty, co jest cenną wskazówką dla kieszonkowców,
- na podsiad – sprawcy okradają pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania z pojazdów,
- na przewieszkę – kieszonkowcy wykorzystują elementy garderoby lub torby przewieszone przez rękę, aby ukryć proces kradzieży.
Dodatkowo, wśród kieszonkowców panuje ścisły podział ról. Za kradzież odpowiedzialny jest robotnik. Wcześniej tycer obserwuje i typuje ofiary oraz powoduje sztuczny tłok lub zasłania robotnika. Rolą świecy jest obserwacja i rozpoznawanie potencjalnych policjantów znajdujących się w rejonie kradzieży. Konik przejmuje od robotnika skradzione przedmioty i oddala się w bezpieczne miejsce.
Kampania „Nie daj się złowić” będzie prowadzona od 12 do 24 grudnia br. W jej ramach – w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM oraz przy wejściach na stacje metra – zostały rozwieszone plakaty ze wskazówkami, jak uniknąć kieszonkowców. W pojazdach komunikacji miejskiej są dostępne ulotki-poradniki, a na monitorach są wyświetlane spoty.
Partner strategiczny kampanii – Komenda Stołeczna Policji
Patroni medialni: rozgłośnie radiowe WAWA i VOX oraz portale www.kampaniespoleczne.pl i www.tvnwarszawa.pl
Pozostali partnerzy kampanii: Miejskie Zakłady Autobusowe, Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie i Szybka Kolej Miejska.
Źródło:
ZTM Warszawa