Radzymin utożsamiany jest  przede wszystkim  z miejscami pamięci narodowej związanymi ze zwycięską Bitwą Warszawską 1920 roku, zwaną „ Cudem nad Wisłą”. Losy  Bitwy Warszawskiej, a tym samym losy  wojny polsko – bolszewickiej  rozstrzygnęły się w sierpniu 1920 roku w Radzyminie i na jego przedpolach. Jest to  fakt historyczny – wyróżniający miasto i jego najbliższe okolice.  Ranga bitwy, zwanej również „Bojem o Radzymin”, jest we współczesnej historii wyjątkowo wysoka. Stąd stanowi ona najwyższą wartość historyczną środowiska kulturowego Ziemi Radzymińskiej. Zwycięstwo polskich żołnierzy zyskało rangę „osiemnastej decydującej bitwy w dziejach świata” – zatrzymało bowiem pochód Armii Czerwonej mający na celu opanowanie Europy i stworzenie wielkiej republiki sowieckiej.  

Przedmiotowy  projekt miał na celu zaangażowanie jak największej liczy przedstawicieli mieszkańców regionu i gości w różnorodne przedsięwzięcia upamiętniające wydarzenia i miejsca związane z Bitwą Warszawską, co pozwoliłoby, w dłuższej perspektywie,  zaktywizować i zintegrować przedstawicieli wielu środowisk i efektywnie wypromować region wykorzystując jego niekwestionowany  potencjał historyczny. Celem wspólnego przedsięwzięcia była także integracja pokoleń poprzez uczestnictwo w tej  niekonwencjonalnej lekcji historii. Gra miejska została zorganizowana  w Warszawie w okolicach Krakowskiego Przedmieścia.

Podczas gry „Punkt Werbunkowy” uczestnicy mieli możliwość  przeniesienia się do Radzymina 1920 roku  i wcielić się w rolę  młodego ochotnika, którego zadaniem będzie pomoc w obronie miasta (… a tym samym Stolicy). Punktem startowym gry było „biuro werbunkowe”, w którym uczestnicy otrzymywali karty służby i byli instruowani o obowiązujących w grze zasadach. Poruszając się po terenie gry gracze odwiedzali punkty, na których wykonywali  zadania związane ze szkoleniem wojskowym i przygotowaniem miasta do obrony. Każdy taki punkt wyposażony był w tablicę informacyjną przedstawiającą różne aspekty, toczonych w okolicach Radzymina, walk o niepodległość. Tematyka tablic nawiązywała do sytuacji frontowej  w 1920 roku, działań radiowywiadu, stanu uzbrojenia i ekwipunku polskich wojsk, udziału sprzętu (samolotów, czołgów), armii ochotniczej, wybitnych postaci wojny polsko- bolszewicki ej, formacji wojskowych. Nazwy punktów, a tym samym przedstawionych na nich ekspozycji nawiązywały do historycznych jednostek wojskowych i instytucji mających udział w obronie Radzymina. Podczas gry na uczestników czekały  3 rodzaje punktów /zadań - punkty rekonstrukcyjne, które były przygotowywane przy współpracy z grupą rekonstrukcyjną, punkty osobowe – obsługiwane przez animatorów oraz zadania miejskie – sprawdzające spostrzegawczość i logiczne myślenie.  

Projekt  uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach  działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, objętego PROW 2007-2013. Instytucją Zarządzającą Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju  Wsi.  

Galeria zdjęć: UMiG Radzymin

Opracowanie: H. Grzelak 


 

Chmura tagów

Gościmy

Odwiedza nas 13 gości oraz 0 użytkowników.